Wesoła gimnastyka buzi i języka
Na swojej stronie podaję kilka przykładów ćwiczeń logopedycznych, które sama wykonuję z dziećmi w swoim "gabinecie uśmiechu".
Możesz śmiało wykorzystać te ćwiczenia do codziennej zabawy ze swoim dzieckiem.
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych. Podczas wymawiania poszczególnych dźwięków mowy poruszamy językiem, wargami, podniebieniem miękkim oraz żuchwą. Ruchy te powinny być celowe i bardzo dokładne. Dlatego tez narządy mowy trzeba ćwiczyć tak, aby wypracować precyzyjne ruchy.
Najważniejszą zasadą w pracy logopedycznej jest systematyczne i codzienne powtarzanie ćwiczeń z dzieckiem w domu. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być dla dziecka przykrą koniecznością, wszystko zależy od Ciebie Drogi Rodzicu - od tego w jaki sposób podejdziesz do swojego dziecka. Ćwiczenia logopedyczne mogą być naprawdę miłą i przyjemną zabawą z Twoim dzieckiem.
PAMIĘTAJ!!! EFEKTYWNOŚĆ ĆWICZEŃ MOŻLIWA JEST TYLKO POPRZEZ WIELOKROTNE POWTARZANIE. ĆWiCZ BAWIĄC SIĘ Z DZIECKIEM.
Do ćwiczeń można wykorzystać wiele różnych smakołyków, łakoci (np. krem czekoladowy, kisiel, miód, mleko w proszku, chrupki itp.) - tak bardzo uwielbianych przez dziecko, a które z kolei mogą posłużyć nam do usprawniania funkcjonowania narządów mowy (języka, warg).
Możemy również wykorzystać wiele różnych zabawek i drobnych przedmiotów (typu: piórka, kłębuszki waty, kawałki styropianu, kolorowe piłeczki itp.) dla uatrakcyjnienia ćwiczeń. Wszystko to, jak ćwiczenia zostaną przeprowadzone zależy od naszej kreatywności, co z kolei daje dziecku dużo radości.
Im młodsze dziecko - wiadomo, że tych zabawek, różnokolorowych przedmiotów powinno być więcej.
Ćwiczenia powinny być prowadzone w formie zabawowej, np. opowiadając dziecku o kotku, trzeba naśladować zachowanie zwierzątka, które wstało, ziewa (ćwiczenia podniebienia miękkiego), pije mleczko, oblizuje się itd. (ćwiczenia języka).
Ważne jest, aby stosować się do zaleceń logopedy, gdyż "wada wymowy sama się nie usunie". Nieprawidłowo wykonywane ćwiczenie nie przyniesie nam żadnego efektu. Jeśli logopeda zaleca, aby podczas ćwiczeń zwrócić uwagę, by żuchwa była nieruchoma - postarajmy się przypilnować dziecko i pomóc mu w prawidłowym wykonaniu ćwiczenia. Ważne jest również, aby logopeda na samym początku zaprezentował nam, jak należy wykonywać dane ćwiczenie i aby przećwiczył zadane ćwiczenia nie tylko z dzieckiem, ale i rodzicem. Logopeda dobiera dla dziecka odpowiednie ćwiczenia w zależności od wady wymowy i rodzaju zaburzonej głoski.
Pamiętajmy jednak, że potrzebna jest wytrwałość i cierpliwość, bez tych cech nie osiągniemy zamierzonego celu.
Logopeda nie jest cudotwórcą i nie przepisze nam recepty na odpowiednie pastylki, które usuną nieprawidłową realizację zaburzonych głosek np. "r", "sz, ż, cz, dż".
Pracujecie Państwo sami - zgodnie z zaleceniami logopedy, który Was wspiera, niesie pomoc, udziela porad i wskazówek w terapii Waszego dziecka.
Nie zwlekajcie Państwo! Czas działa na niekorzyść dziecka, a utrwalone nawyki, cieżko jest usunąć!